رقیب

تنها کسی که همیشه مراقب شماست خداست

تنها کسی که همیشه مراقب شماست خداست

عالم محضر خداست در محضر خدا گناه نکنید.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

معرفی موسسه فرهنگی إنشاء

جمعه, ۹ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۵۷ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

موسسه فرهنگی انشاء (اندیشه های ناب شیعی ایرانی اسلامی ) چندی است که با همت و همکاری چندی از طلاب فرهیخته، پا به عرصه جهاد و مسئولیت نهاده است.

این موسسه به راه افتاده است تا واحدی باشد برای دردمندان از نخبگان جامعه، تا در آن به یاری خدا، برای تحقق بعضی از منویات مقام معظم رهبری و ادای دِین نسبت به جامعه و دین ،چاره و برنامه ای اندیشه کند.

بیان الگو:

پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله اسلام را بنیان گذاری کردند. شریعتی که سخنش این است:

« برای تمامی ابعاد زندگی انسان حتی جزئی ترین مسائل آن به منظور رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی برنامه و راهکار دارم. »

این آیین از آنجا که مبدأش وحی وکلام الهی بود نیاز به تبیین داشت و انجام این امر خطیر بر عهده­ ی معصومین علیهم السلام قرار گرفت.

ایشان نیز به علت مبارزه­ ی گروهی معاند و عدم پذیرش حق و کاهل بودن عقول از فهم مطالب عمیق دینی، مطالب عمیق را در پرده بیان می فرمودند، از این رو عالمان دینی کاری بس دشوار در کشف مطالب دین در پیش رو داشته و دارند. یکی از آن عالمان، که موفق در به انجام رسانیدن این مهم از دین شد حضرت امام خمینی رحمة الله علیه بودند.

راهکارهای امام خمینی رحمة الله علیه در پیاده کردن نظر اسلام در حوزه حکومت.

امام خمینی رحمة الله علیه برای به ثمر رساندن نظر اسلام در رابطه با سیاست اقدامات زیر را انجام دادند:

1- حکمت متعالیه را فرا گرفتند که منظور از حکمت متعالیه؛ جامع قرآن، برهان و عرفان است.

- قرآن در اینجا اعم است از کلام الله مجید و روایات  معصومین علیهم السلام.

- برهان اعم است از مشاء، اشراق و حکمت صدرا

- عرفان اعم از عرفان نظری و عرفان عملی، اخلاق نظری و عملی

آیت الله جوادی آملی در مقدمه جلد اول کتاب رحیق مختوم که شرح اسفار جناب ملاصدرا رحمة الله علیه می باشد، غایت حکمت صدرایی (حکمت متعالیه) را امام معصوم علیه السلام میداند.

امام خمینی رحمة الله علیه نیز به عنوان یکی از شاگردان برجسته­ ی این مکتب همین راه را در پیش گرفت و تا حد ممکن به یک حکیم متأله بدل گردید.

2-امام خمینی رحمة الله علیه نظریه­ی سیاسی اسلام (ولایت مطلقه فقیه) را با ابزار حکمت متعالیه استخراج نمود.

3-آن را تدوین و تدریس نمود. (ایشان این مهم را در دوران تبعید در نجف اشرف انجام دادند.)

4- به واسطه­ ی آن انقلاب اسلامی ایران را بنیان گذاری نمود.

به نظر میرسد این الگو، الگویی کارآمد جهت به انجام رسانیدن مابقی انقلابها در عالم باشد یعنی انقلاب در زمینه­ ها­یی که به حوزه­ ی انسان باز می گردد اعم از روانشناسی، طب، اقتصاد، مدیریت و هکذا.

به بیان دیگر اگر کسی می خواهد تحولی در زمینه ی علوم انسانی ایجاد کند باید به همان راهی برود که بنیانگذار انقلاب اسلامی رفت یعنی:

v       حکمت متعالیه را فرا بگیرد.

v       در یکی از رشته ها نظریه اسلام را استخراج نماید.

v     نهاد اجتماعی آن را ایجاد کند. 

حال اگر کسی بخواهد در تمامی رشته های علوم انسانی تحولی ایجاد نماید ناگزیر باید محور کارش را بر روی انسان قراردهد. برای تحقق این هدف می بایست:

اولاً حکمت متعالیه با تعریفی که از آن بیان شد را فرا گیرد تا نقشه ­ای از هستی را داشته باشد و روشهای کشف واقعیت را از جهان هستی و انسان بدست آورد. و بتواند نقشه نفس را بر نقشه هستی منطبق کند. ثانیاً نظریه اسلام را در زمینه انسان شناسی و خودشناسی استخراج نماید، برای تحقق این مهم می بایست گام اول نقشه ای از انسان بر اساس نظر اسلام تهیه گردد، که عالم بدان باید روابط علی و معلولی حاکم بر آن را کاملا بداند و تاثیرات متقابل بدن، نفس محیط طبیعی و ماوراء طبیعت را بشناسد.

بدن           بدن

نفس         نفس

محیط        محیط

ماوراء        ماوراء

 بزرگان زیادی در طول تاریخ اسلام هر کدام به فراخور موقعیت نقشه ای از انسان ارائه نموده اند روش تحقیق ایشان در بدست آوردن این جداول وجودی مورد  قبول دین مبین اسلام بوده و این روشهای تحقیق شامل روش نقلی، عقلی، شهودی و تجربی می باشد.

موسسه انشاء پس از بیست سال تلاش و جمع آوری نظریه­ ی بزرگان و صاحبان فکر و اندیشه در این حوزه از قبیل ابن سینا، ملاصدرا، خواجه عبد الله انصاری، حاج ملاهادی سبزواری، ملا احمد نراقی، حضرت امام خمینی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله حسن زاده آملی علیهم رحمه الله موفق به تهیه نقشه­ ای از انسان گردید که دارای خصوصیات ذیل می باشد:

1.اساس اصلی این نقشه برگرفته از طراحی نقشه­ ی توسط پیامبراعظم صلی الله علیه وآله، امام علی علیه السلام، امام صادق علیه السلام و امام رضا علیه السلام است.

2. این نقشه با فرمایشات هیچ یک از بزرگانی که در این حوزه قلم زده اند معارض نیست.

3. از تمامی طراحی های قبل که توسط بزرگان پیش گفته انجام شده و از تک تک آنان کاملتر است.

4. مهمترین ویژگی آن قابلیت اجرای آن می باشد.

گام دوم روشهایی که بتوان هر فرد انسانی را بر آن نقشه تطبیق نماید را کشف کرده باشد برای این منظور موسسه انشاء بیش از ده روش بدست آورده است.

گام سوم: بتواند براساس گام های اول و دوم، بهداشت، سلامت و رشد جسم و جان آدمی را تامین نماید.

ثالثاً: نهاد اجتماعی متناسب با این علم را تولید کرده و در اختیار و خدمت مردم مسلمان قرار دهد. این نهاد همان مرکز مشاوره بر اساس مبانی اسلامی است.

بخش های مختلف موسسه انشاء عبارتند از:

مشاوره:

این بخش در واقع یکی از مصرف کنندگان محصولات قسمت تحقیقات موسسه انشاء می باشد که به طور اختصار به بیان آن می پردازیم.

همانطور که اشاره گردید محور فعالیت های علوم انسانی بر اساس نفس از منظر اسلام قرار می­ گیرد .حال در علم روانشناسی به طور مستقیم با خود نفس و متعلقات و خواصی (افعال و انفعالات)که از آن ظهور و بروز می نماید رو به رو هستیم.

هر پدیده ­ای که در بدن یا نفس انسان به وجود می­ آید بلا شک حداقل از یکی از چهار منشا زیر نشات می گیرد:

1. شاکله فعلی نفس        2. وضعیت کنونی بدن       3. محیط پیرامون          4. موجودات ماورایی

در مرکز مشاوره به فضل الهی، هدف؛ ایجاد تعادل در افراد مراجعه کننده با در نظر گرفتن وضعیت اختصاصی هر یک از آنها از لحاظ نفس، بدن و ... می باشد و پس از آن به حول و قوه الهی هدایت به سمت تعالی؛ یعنی ایجاد یک نفس متعادل و متعالی که مصداق اشرف مخلوقات گردد می باشد.

در این مرکز در مورد موضوعات مختلف که اهم آنها در ادامه خواهد آمد مشاوره ارائه می شود.

1.          مشاوره اعتقادی

2.          مشاوره اخلاقی روحی

3.          مشاوره خانواده

4.          مشاوره ازدواج

5.          مشاوره کودک

6.          مشاوره تحصیلی

7.          مشاوره شغلی

8.          مشاوره تغذیه وطب

9.          انجام تست های مختلف از قبیل

عقل سنج

اراده سنج

 دروغ سنج

 نشاط سنج

مشاور سنج


مشاوره اعتقادی

بر اساس تحقیقات دانشمندان مسلمان در طول قرون گذشته اولین مرحله از فرآیند تصمیم گیری آدمی منوط به بینش او می­باشد به طوری که ریشه و اساس تصمیمات او به علم و آگاهی و قضاوت او درباره­ی حق و باطل، خیر و شر، نفع وضرر، باز می­گردد.

بر این اساس همه جهت گیری های انسان در زندگی و بخش عمده­ ای از آنچه شکل و شاکله­ ی هیات باطنی و واقعی انسان را می­ سازد به عقیده و باور­های اوست. این عقاید و باورهاست که به انسان انگیزه عمل و به زندگی وی جهت می دهد و راهنمای او به سوی حق یا باطل است. از این رو می­ توان گفت که ریشه­ ی تمامی مشکلات و مسائل موجود پیرامون ما به خاطر عدم وجود اعتقادات صحیح است. زیرا که اعتقادات مطابق با واقع یک شخص وی را در مسیر صحیح زندگی قرار می دهد و راه رسم درست زندگی را به وی می­ آموزد. از همین رو است که دین اسلام بیش از هر چیز به تصحیح عقیده­ ی انسان اهمیت می­دهد. به نظر می رسد منشاء عقاید هر کسی یا نفس او، یا بدنش، یا محیطش و یا ماوراء طبیعت است بنابراین برای اصلاح اندیشه او، به تناسب منشاء اندیشه نادرستش، راهنمایی متناسبی صورت می پذیرد.

موسسه انشاء با توجه به رویکرد خاص خود در شیوه تحقیق و اقامه دلیل، پاسخ­گوی سوالات مراجعین محترم در زمینه مسائل اعتقادی به صورت رایگان می باشد.


مشاوره اخلاقی روحی

همگان می­ دانیم که آدمی شیئی واحدی است که دارای مراتب گوناگون می­ باشد یکی از این مراتب همین بدن ظاهری که جسمانی است و دیگری روح و نفس انسان که مجرد است.

انسان در هریک از این دو مرتبه دچار درد و لذت، غم اندوه و.... می شود. انسان باید برای درمان هر کدام از بیماری­های این 2 قسم به متخصص آن مراجعه نماید. همه می­دانیم که دردها و بیماری­ها و امراضی که بدن به آن­ها دچار می­گردد، پاسخ گو و درمانگر اش علم طب است. اما دردها و بیماری­های روح چیست وچگونه درمان می­شود؟

مطمئناً هر یک از ما اگر به شخصیت و درون خود نگاهی بیندازیم و خود را منصفانه مورد بررسی قرار دهیم مشکلات و کجی­ هایی را در روحیات خود شاهد هستیم. در علم اخلاق از این مشکلات وکجی­ ها با عنوان رذیله­ های اخلاقی یاد می­شود که اگر درمان نگردد موجب هلاکت ابدی انسان می شود. از طرف دیگر اگر این رذائل به درستی شناسایی و ریشه­ یابی گردند و راه درست درمانشان پیگیری شود؛ موجب رسیدن انسان به سعادت و صعود و سیر او در مسیر رشد و تعالی می­گردد.

مشاورین این رشته در موسسه انشاء با توجه به سابقه­ ی چندین ساله­ ی خود در این رشته، ابتداءاً دلیل بروز بیماری­های روحی را بر اساس نقشه نفس سپس به شناسائی راه­های درمان آن بیماری پرداخته و در نهایت بهترین راه درمان آن بیماری را با در نظر گرفتن همه­ ی شرایط من جمله شخصیت مراجعه کننده انتخاب و آن را به وی ارائه می­نماید.


مشاوره خانواده

همیشه از خانواده به عنوان مهمترین رکن جامعه یاد می­گردد . رکنی که اگر به درستی تدبیر گردد می­تواند جامعه­ ای سالم و پر رونق به وجود آورد. اینکه یک خانواده در چه مرحله ای از رشد و تعالی قرار دارد و چگونه می­تواند مسیر رشد وتعالی را بپیماید نیازمند تحلیل درست و صحیح می­باشد تحلیلی که با مبانی اسلام همخوانی داشته باشد. فقط در صورت وجود یک تحلیل درست است که می­توان راه رشد و تعالی را پیدا کرد و قدم در آن گذاشت.

همچنین در جامعه­ ی امروز دیده می­شود که گاهی افراد یک خانواده دچار مشکلات و اختلافاتی می­گردند اختلافاتی که بعضاً چندان جدی نیست و به راحتی قابل حل و فصل می­باشد. اما متاسفانه به دلیل تشخیص نادرست و تحلیلات اشتباه به مساله­ ای لا ینحل تبدیل می­گردند.

در این مرکز، مشاوران پس از صحبت با افراد خانواده به شناسایی و شناخت دقیق مسائل و مشکلات اجتماعی آن خانواده می­پردازند و پس از بررسی راه­ حل­ های موجود، بهترین آن راه ها را که در واقع راهی بر اساس مبانی اسلام می باشد، به مراجعین محترم ارائه می نمایند. راه­ حل­ هایی که سبب نیل آن خانواده به سمت مسیر رشد و تعالی باشد. انشاء الله

 

مشاوره ازدواج

خانواده نهادی است که بر پایه­ ی ازدواج زن و مرد، شکل گرفته و با تولید مثل، توسعه می­ یابد. این نهاد اساس سازندگی شخصیت انسان و مهمترین علت و عامل تکامل بشر است. حال باید دید کدام خانواده عامل تکامل و آرامش زندگی است و چگونه می­توان چنین خانواده­ای تشکیل داد، موانع تشکیل این خانواده چیست؟ راه تحکیم این نهاد و افزایش آرامش در خانواده کدام است؟ و چگونه می­توان از متلاشی شدن این نهاد مقدس، جلوگیری نمود؟

در جواب باید گفت: اسلام که برنامه­ ی تکامل انسان است برای تاسیس و تحکیم این نهاد و پیشگیری از متلاشی شدن آن، رهنمودها و توصیه­ هایی ارائه کرده است.

در موسسه انشاء با بهره گیری از توصیه­ ها و رهنمودهای ارائه شده در قرآن و روایات معصومین «سلام الله علیهم» راهکاری برای این موضوع ارائه می­دهد بدین صورت که ابتدءاً چند مرحله تست از طرفین دختر و پسر مراجعه کننده گرفته خواهد شد. این تست ها صد­درصد بر اساس مبانی اسلامی تهیه  شده است و ربطی به تست های غربی ندارد.

پیشنهادی مبنی بر مساعد بودن یا نبودن زمینه­ ی این ازدواج برای زوجین ارائه خواهند داد که بنا بر درخواست مراجعه کننده، مشاوره­ای پیرامون آن نظر هم ارائه خواهند داد. زیرا دو نفری که قرار است به واسطه­ ی عقد ازدواج در کنار هم قرارگیرند، هر چند خوب باشند به علت اختلاف در محیط تربیت و دیگر موارد، ممکن است اختلافاتی داشته باشند. مانند دو ظرف مرغوب شیشه ای که هنگام کنار هم قرار­گرفتن صدایی از آنها بلند می­شود و مشاوره­ حکم ضربه­ گیر میان آن دو را دارد و باعث می­شود که خدای ناکرده این دو ظرف نشکند. در مشاوره انتظارات زوجین از یکدیگر تنظیم می گردد و مشکلاتی که ممکن است در ادامه مسیر برای آنها پیش بیاید تبیین گردیده، راه تدبیر آنها بیان می­شود. درصورتی هم که پیشنهاد بنابر عدم ازدواج بود و زوج مراجعه کننده قصدشان بر ازدواج باشد؛ باز هم مشاوره می تواند تنش های پیش روی آنها را تبیین کرده و راه حل آن را بیان کند، تا خدای ناکرده به جدایی ختم نگردد.


مشاوره کودک:

بدون شک یکی از بزرگترین و بهترین هدایا و نعمت های الهی به یک خانواده، متولد شدن فرزند در آن محیط است. بدون شک می­توان از فرزند به عنوان یکی از بزرگترین و بهترین هدایا و نعمت­های خداوند به خانواده ها یاد کرد. نعمتی که علاوه بر شیرین کردن زندگی و محیط خانواده، مسئولیتی مهم و سنگین را هم به دنبال می­آورد مسئولیتی پیرامون رشد و تربیت صحیح آن فرزند.

اما راه و رسم تربیت صحیح یک کودک چیست؟ راهی که مد نظر خداوند متعال و اسلام باشد که نتیجتاً او را به سوی آینده­ای روشن هدایت نماید؟

به جرات می توان گفت شناخت راه صحیح تربیت برای هر کودکی حاصل نمی­شود، مگر اینکه بتوان دیدی جامع نسبت به او پیدا کرد. دیدی که تنها با بررسی دقیق استعدادها و علایق وی بدست می آید.

مشاورین متخصص موسسه در موضوع کودک پس از انجام چند مرحله تست برای کودک و بررسی آن تست­ها نظری را به پدر و مادر کودک ارائه می­نمایند.

که این نظر در بردارنده­ ی مطالب و نکات فراوانی در راستای رشد و تعالی کودک می باشد که اجمالاً تعدادی از عناوین این مطالب در ادامه ذکر می­شود:

1-    نقاط ضعف و قوت کودک ( استعدادهای پیدا و پنهان کودک مراجعه کننده )

2-    راه های درمان و برطرف کردن ضعف ها و تعالی قوت ها

3-    چگونگی برخورد والدین و مربیان کودک

4-    نحوه مطالعه و درس خواندن وی

5-    تغذیه مناسب

6-    آنچه کودک می بایست تعلیم ببیند

7-    آنچه در کودک می­ بایست مورد تربیت واقع شود.

 

مشاوره تحصیلی

آموختن علم ودانش از وظایفی است که بر عهده ­ی هر فردی قرار داده شده است. اما باید در نظر داشت که به علت تفاوت و گوناگونی استعدادها و امکانات در افراد مختلف نوع علم و همچنین روش یادگیری علم متفاوت است پس هر شخصی اولاً برای انتخاب رشته­ ی تحصیلی و ثانیاً برای یادگیری نحوه­ی مطالعه؛ باید استعدادهای خود را بشناسد.

هر فرد با اطلاع از استعدادهای خویش و داشتن آگاهی از رشته های مختلف و مورد علاقه، می تواند مسیر صحیح را انتخاب کند و آن را با موفقیت طی نماید. حال باید گفت وظیفه­ ی مشاوران تحصیلی دقیقاً همین است. یعنی یک مشاور تحصیلی باید بتواند به طور دقیق خصوصیات، علایق ، استعدادها و توانایی های فرد مراجعه کننده را تشخیص دهد  سپس اطلاعات موجود در مورد رشته­ های مختلف را در نظر گرفته و در نهایت هماهنگی و تناسب بین این دو دسته اطلاعات را مشخص و بهترین نظر را که مطابق با معیارهای اسلام می باشد ارائه نماید.

مشاورین متخصص بخش تحصیلی موسسه انشاء ابتداءاً به شنیدن صحبت های مراجعه کننده پرداخته سپس چند مرحله تست از وی گرفته و در پایان مطالب گرد آوری شده را تحلیل و بررسی کرده و نظر نهایی که شامل مطالبی مهم و کلیدی می­باشد.

که خلاصتاً عبارت است از:

1-    تعیین شدن رشته تحصیلی متناسب با استعداد و علاقه فرد جهت انخاب رشته تحصیلی

2-    نحوه مطالعه و یادگیری در شرایط مختلف اعم از شرایط تجربی یا شرایط عادی

3-    تعیین وضعیت پارامترهای موثر در تحصیل در مراجعه کننده مانند هوش، حافظه، جستجوگری، فهم، فکر و...

4-    بیان روشهای تقویت هر یک از پارامترهای موثر در تحصیل.

را به مراجعه کننده می دهند.

مشاوره شغلی

در روایتی از امام کاظم علیه السلام نقل شده است که هر فرد می بایست شبانه روزش را به چهار بخش تقسیم کند بخشی را برای مناجات با خداوند، بخشی را برای کار و کسب معاش، بخشی را برای گفتگو با برادران دینی و بخشی را برای  لذت های غیر حرام.(تحف العقول سخنان امام کاظم علیه السلام)

شغل عبارت است از کار حرفه ای که فرد برای امرار معاش وقت خود را به آن اختصاص میدهد. ازاین رو می توان گفت شغل و حرفه بخش عمده ای از زندگی هر فرد را به خود اختصاص می­دهد به عبارت دیگر انسان ساعات زیادی از اوقات روزانه ­ی زندگی­ اش را در محل کار خویش و درگیر با حرفه ­اش می­گذراند. به همین دلیل شغل و حرفه­ ی هر فرد ، نقش مهم و اساسی در مسیر زندگی او ایفا می­کند. نقشی که اگر همراه با رضایت خداوند متعال باشد او را به سوی کمال و بالندگی سوق می دهد و اگر خلاف این باشد باعث ایجاد عدم رضایت شغلی، تنش های عصبی و ... می شود. از همین مقدمه می توان به میزان اهمیت انتخاب شغل پی برد. انتخابی سرنوشت ساز که می تواند سالیان سال انسان را تحت تاثیر قرار دهد. حال باید از خود پرسید؛ راه شناخت صحیح از مشاغل چیست؟ و یا اینکه استعدادهای هر فرد چگونه شناخته می شود؟ تا بتوان بر مبنای آن استعدادها شغل صحیح را شناسایی کرد؟ این فرآیند باید توسط مشاوران شغلی انجام گیرد.

مشاوره ی شغلی یعنی تعیین یک حرفه که با استعدادها و امکانات و خصوصیات روانی و جسمی فرد سازگار و هماهنگ باشد. در این شاخه از مشاوره دو گونه اطلاعات مورد ارزیابی قرارر می گیرند . گونه اول اطلاعات مربوط به مشاغل می باشد و گونه­ ی دوم اطلاعات پیرامون استعدادها و توانایی­ های فرد است. در مشاوره ی شغلی، مشاور می­ کوشد تا هماهنگی و تناسب بین این دو دسته اطلاعات را مشخص و بهترین نظر را که مطابق با معیارهای اسلام می باشد ارائه نماید. از طرف دیگر گروهی از افراد هستند که در مسیر شغلی خود دچار تنش ها و مشکلاتی می­گردند و این تنش ها بر سایر جهات زندگی آنان اثر می گذارد. این اثر گذاری سبب بروز مسائل مختلف در زندگی انسان هاست و همان گونه که گفته شد علت اصلی این تنش ها اگر به درستی شناسایی گردند و راه درمان دقیق برای آنها ارائه گردد، به راحتی قابل حل هستند و در غیر این صورت بد­تر شده و سبب ایجاد مشکلات بعدی و عددم رضایت شغلی می شوند.

در این موسسه، افراد مراجعه کننده جهت این نوع مشاوره پس از انجام چند مرحله تست و

در موسسه انشاء، مشاورین متخصص این بخش ابتدا دقایقی به صحبت با مراجعه کننده نموده. و سپس بعد از تشخیص مورد مشاوره­ ی مراجعه کننده و راهکارهای احتمالی به بررسی دقیق تر می پردازند و در نهایت بعد از انجام چند مرحله تست نظر نهایی به مراجعه کننده اعلام می نمایند که خلاصتاً عبارتند از :

1-   معین شدن شغل متناسب با استعدادها و علایق فرد جهت انتخاب شغل

2-   نحوه تعاملات شخص در شغل فعلی شخص

3-   راهکارهای مختلف جهت حل شدن مشکلات شخص در بحث شغل مراجعه کننده

4-   تعیین استعدادهای شغلی مراجعه کننده

مشاوره تغذیه :

از مهمترین آموزه های طبیعت در حفظ سلامتی و درمان بیماری ها توجه  به غذاست . این توجه در طب ایرانی در درک اخلاطی از وجود انسان و نسبتی که از این منظر با همه پدیده­ های هستی برقرار می­کند، ریشه دارد. پدیده­ هایی که خود نیز هر یک دارای مزاجی ویژه ­اند و بر هر انسانی که قهراً مزاجی خاص خود دارد از دریچه سلامت و بیماری اثر می­گذارند . در یک جمله­ ی ساده باید گفت: هر چیزی خوردنی نیست و هر کسی نمی­تواند هر چیزی را بخورد.

تشخیص این که هر فرد چه مزاجی دارد و چگونه باید امر خود از قبیل خوراک، خواب و ....را تدبیر نماید؛ مهمترین و اساسی ترین اصل در مشاوره های تغذیه است لذا باید گفت این امر فقط با تشخیص صحیح مزاج افراد ، ارائه راه حل درست در تدبیر امور غذایی و ...  صورت می­ پذیرد . از طرفی نباید فراموش کرد که تاثیر سلامتی جسمانی و بالتبع سلامت غذایی، تاثیر مستقیم موثری برروح و خلقیات انسان می­گذارد و به عبارتی سازنده ­ی نفس انسان است. اگر بخواهیم در یک جمله بگوییم:

 «ما همان چیزی هستیم که می­ خوریم »



فرآیند استعدایابی

اهمیت و ضرورت:

اگر هر کدام از ما نگاهی به خود و نیازهای درونی خود بیاندازیم، مطئنا یک نیاز را به طوری قوی تر و آشکارتر در خود می بینیم. نیازی به نام میل کمال طلبی و رشد. از همین روست که هر فرد همه­ ی توانایی و تلاش خود را در زندگی به این نقطه معطوف می­ دارد. تمام فکر و ذکرش این می­شود که در کدام مسیر قدم بردارد که بتواند رشد وکمال­اش را برایش به ارمغان بیاورد و از سویی در این مسیر انتخاب های اش مورد رضایت خداوند متعال باشد اما دو مساله حیاتی در این جا مطرح می­گردد که افراد مسیر صحیح را اتخاب نکرده و در تردید می ماند.

مسئله­ ی اول: مطمئنا همگان قبول داریم که عمر سرمایه ای یک بار مصرف است که قابل تجدید و بازیافت نیست و از سویی دیگر در برابر ابدیت ما قرار دارد. یعنی آنچه که ما با صرف کردن عمر خود به دست می­ آوریم؛ دارای آثاری است که تا ابد همراه انسان می­ باشد.

مسئله ی دوم: عدم اطلاع دقیق نسبت به آینده است. در واقع در طول مسیر زندگی آینده ای پیش رو قرار دارد که ما از آن هیچ نمی­ دانیم. آینده ای که همچون تاریکی شب، اجازه ­ی دیدن را از انسان سلب می­کند.

با توجه به دو  مسئله­ ی بالا باید از خود بپرسیم راه درست انتخاب مسیر چیست؟ و چه کسی می تواند به طور دقیق مسیری معین کند که ما را به رشد و کمال برساند.

پاسخ به این دو سوال را با یک مثال توضیح می دهیم . وقتی که یک انسان می خواهد از یک دستگاه برای اولین بار استفاده کند و از طرفی کار کردن با آن را هم بلد نیست به دفترچه­ ی راهنمای آن دستگاه رجوع می­ نماید. این دفترچه ی راهنما چیست؟ این  دفترچه در واقع دستور العمل استفاده­ ی صحیح از دستگاه است که توسط سازنده­ ی آن تهیه شده و همراه دستگاه ارائه می شود. از همین رو اگر استفاده کننده­ از آن دستگاه می خواهد به نحو عالی از امکانات و توانایی های دستگاه مطلع شود و بتواند در طول مدت عمر دستگاه از آن عالی ترین بهره برداری را داشته باشد به این دفترچه رجوع می­کند. حال باید اندیشید که خداوند متعال به عنوان سازنده و خالق انسان آیا چنین ویژگی را برای این مخلوقش قرار داده است یا نه ؟! به عبارت ساده­ تر آیا خداوند متعال نحوه­ ی درست استفاده از مدت عمر برای رسیدن به رشد و کمال را به نشان داده است یا نه؟! از آن جایی که خداوند حکیم است؛ نتیجه می گیریم کاری عبث و بیهوده نمی کند. پس به این سخن می رسیم که قطعا خداوند راه درست بهره مندی از طول زمان زندگی را برای دست یافتن به رشد و کمال به ما نشان داده است. در این جا ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که خلقت خداوند متعال در مورد هیچ یک از دو انسان به طور یکسان نیست؟! یعنی هر فرد با ویژگی های منحصر به فردخودش خلق شده است که امکان جمع همه­ ی این ویژگی­ ها در یک فرد مقدور نمی­ باشد. از همین رو باید گفت که هر فرد از انسان مسیری منحصر به خودش را برای رسیدن به کمال و رشد پیش رو دارد. مسیری که در درون خودش قرار دارد و او می تواند با رجوع به خودش آن را بیابد.  اما نکته مهم اینجاست که ما چگونه و از چه راهی می توانیم به شناخت دقیقی نسبت به خود و استعدادهایمان دست پیدا کنیم ، استعدادهای که حکم همان نقشه ی راه را برای ما دارد .

موسسه فرهنگی انشاء با توجه به شیوه ای تحقیق منحصر به فرد خود و همچنین با توجه به نقشه­ ای جامعه از نفس انسان؛ می­تواند نشان دهنده­ ی راه شما به سوی مسیر رشد و بالندگی منحصر به خودتان باشد.

هر فرد پس از مراجعه به این موسسه پس از انجام صحبت های اولیه پیرامون ضرورت استعدادیابی، در مرحله­ ی دوم اقدام به  پاسخ گویی به چند سری تست می­کند. پس از آن، پاسخ تست های وی، توسط مشاورین بررسی شده می شود و در مرحله ی سوم نتیجه ­ی استعدادیابی به وی ارائه می­گردد.


چگونگی انجام کار:

فرآیند استعدایابی موسسه انشاء برای افراد مختلف با گرایش ها و فرهنگ های مختلف از سن 2 سالگی تا قبل از حلول فوت قابل انجام است.

این فرایند برای بچه های 2 تا 15 سال در دو جلسه و به صورت زیر انجام می گیرد:

در جلسه اول ابتدا دقایقی به صحبت با پدر و مادر وخود کودک انچام می شود  بعد از آن توسط مشاورین از پدر و مادر و خود شخص تست خاکی افلاکی گرفته می شود سپس در جلسه دوم نتیجه ای که از تحلیل تست ها و صحبت های انجام گرفته بدست آمده ارائه می گردد ، این نتیجه شامل بیان نقاط ضعف بالقوه کودک و نحوه ی برطرف کردن آنها، نقاط قوت کودک و نحوه ی متعالی کردن آنها، بیان چگونگی برخورد والدین با فرزند، مشکلاتی که ممکن است در ادامه مسیر زندگی با آنها برخورد کند، چگونگی و شیوه­ی مطالعه و درس خواندن، تغذیه مناسب فرزند، مهمترین پارامتر اخلاقی که باید بر آن سرمایه گذاری کرد تا به واسطه ی آن بسیاری از صفات و ویژگی ها درست شود و.... می باشد.


فرآیند استعدادیابی: افراد بالای 15 سال

استعدادیابی برای این دسته در سه جلسه انجام می­شود که این سه جلسه از قرار زیر می­ باشد:

جلسه اول : در این جلسه مواردی ازقبیل معنای استعداد و استعدادیابی، چرایی شناخت استعداد، چگونگی شناخت استعداد و ... مورد بحث وبررسی قرار می­ گیرد و در پایان این جلسه یک پک آیینه زمان به شخص داده می­شود که فرد مراجعه کننده می­ بایست برای راه یابی به جلسه دوم مطالب خواسته داخل پک را جمع آوری نماید.

جلسه دوم: در این جلسه دو تست آیینه­ ی دل و یک مرحله تست خاکی افلاکی برای شخص مراجعه کننده انجام می شود.

جلسه سوم: در این جلسه نتیجه­ ای که از تحلیل نوشته­ های شخص و تست­های گرفته شده از وی که توسط مشاورین این موضوع استخراج شده است به مراجعه کننده اعلام می شود این نتیجه شامل اطلاعاتی در مورد صفات اخلاقی، انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب شغل، خصوصیات همسر ایده آل و .... می باشد.   

آموزش:

این بخش وظیفه­ ی برگزاری دوره­های آموزشی جهت طلاب و نخبگان مستعد در زمینه­ های مشاوره و همچنین علوم انسانی تولید شده در بخش تحقیقات را دارد که در حال حاضر اقدام به برگزاری دوره­ های ذیل نموده است:

1.             دوره آموزشی معرفت النفس

قال علی علیه السلام: مَعْرِفَةُ النَّفْسِ أَنْفَعُ‏ الْمَعَارِف‏

کارگاه معرفت النفس مکانی است برای آنان که به دنبال یافتن حقیقت خویش اند محلی که می­توان در آن شیوه­ های تفکر را آموخت و سپس به تفکر پیرامون خود پرداخت. کارگاهی که رساننده­ ی انسان به غایت علم است و مقدمه­ ای برای شناخت خداوند متعال. در این زمانه که شناخت بُعد اصلی و اساسی انسان به دست فراموشی سپرده شده و به جای آن بُعد مادی وی اصل قرار گرفته است . آنان که اهل جست و جو و تحقیق اند و احساس فطری در درون خود دارند ؛ به فکر فرو می روند که انسان همین جسم محدود نیست بلکه باید حقیقت دیگری داشته باشد ورای جسم. همان حقیقتی که اگر چه مولود همین جسم است اما بر خلاف جسم باقی است و فناناپذیر. کارگاه معرفت النفس محلی است برای چنین گروهی از افراد جامعه که به آنان می­گوید اولاً چگونه بیندیشند و ثانیاً شیوه های شناخت نفس و انواع آن را به آن ها می آموزاند.

موسسه انشاء با بهره­ گیری از شیوه های تحقیق و با استناد به آیات قرآن کریم و روایات معصومین (علیهم السلام)نقشه­ ای منحصر به افراد از نفس طراحی کرده است . این موسسه با استفاده از همین نقشه انسان و شیوه­ ی برخورد با تک تک افراد جامعه را بررسی کرده و همچنین از برای درمان بیماری های روحی آنان را هکار ارائه می کند.


 

2.     دوره آموزشی طب سنتی

طب سنتی که گاه از آن به طب طبیعی، مزاجی ،اخلاقی و یا گیاه درمانی تعبیر می شود؛ از جمله علومی است که علی رغم سر چشمه­ های زلال و سابقه دیرینه و کوله باری از تجربیات آموزنده در پشت پرده های تکنولوژی جدید به دست فراموشی سپرده شده و گویی اراده ی نامبارک روزگار بر این قرار گرفته است که آن را به موزه­ ها بسپارد. موضوع این علم بدن انسان و هدف آن حفظ سلامتی آن می باشد. به عبارت دیگر طب علمی است که بواسطه ی آن احوال بدن انسان از جهت سلامتی و بیماری دانسته می­شود.

در این میانه گاهی زمزمه هایی نه چندان اندیشمندانه به گوش می رسد ولی به سبب عدم استحکام شالوده های بنیادین و دوری از منابع اصیل طب سنتی و همچنین بی برنامگی­ هایی که گاه به غلط، روش نوین در طب سنتی نیز برشمرده می­شوند ؛ در هیاهوی تکنولوژی خاموش می­گردد.

موسسه انشاء با مبنا قرار دادن کتب اصیل طبی همچنین استفاده از منابع دقیق دینی اقدام به برگزاری

کارگاهی با موضوع طب سنتی کرده است.


3.     دوره آموزشی می خواهم اندیشمند شوم

هـمه­ ی افراد عـادی بشـر در طـول عمر خـود با مسـائل مخـتلفی روبرو می­ شوند که این مسائل را با اعتبارات گوناگون می­توان به انواع مختلف تقسیم نمود. مسائل روانی، فکری، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی، اقتصادی، علمی، فلسفی و بی­شمار نوع دیگر، مسائلی است که گریبان­ گیر بشر است. از جهت سختی و آسانی نیز این مسائل با هم متفاوتند و البته برخورد و مواجهه با مسائل موجود هم متفاوت است.

عده ­ای مسأله ­داشتن را دردسر می­دانند و سعی ­می­کنند ازمسائل فرارکنند یا صورت آن­ها را پاک کنند. این دسته که تعدادشان هم بسیار زیاد است حوصله ی فکر کردن را ندارند و به میزان رشد فکری و روحی موجود بسنده کرده، دنبال رشد نمی گردند.

عـده ­ای نسبت به مسـائـل حساسیتی ندارند اگــر برایشـان مشکلی پیش آمد در رفع آن سعی می­کنند و اگر مسأله ای هم پیش نیامد زندگی عادی خود را پیش می­ برند.

عده ای نیز در مقابل مسـائـل حساسیت مثبت نشان می دهند. مسأله و حل آن را عامل رشد و پیشرفت خود و دیگران می­دانند و از مسائل پیش آمده به گرمی استقبال می­ کنند.

به هر حال؛ ما جزء هر کدام از گروههای بالا که باشیم، روزانه با مسائلی روبروهستیم که چاره ای جز حل آن ها نداریم و می­ بایست فرصتی برای حل آنها در نظر بگیریم. و در صورتی که به حل انها اقدام نکنیم، بیماری ها و مشکلات روحی و جسمی فراوانی را برای خود خریده ­ایم که درمان آن­ها در بسیاری موارد چندان هم آسان نیست.

از آنجا که تفکر از بهترین راه های حل این مسائل است، پس خوب است مهارت حل مسئله را فرا گیریم که پیشگیری بهتر، آسان­تر و کم خرج تر از درمان است.

موسسه با این دیدگاه در حال برگزاری دوره کارگاه تخصصی "می خواهم اندیشمند شوم" با این موضوع را دارد.

این دوره دارای 3سطح می باشد که موضوع سطح اول آن، مهارت تفکر کردن به شیوه شبیه های متفاوت است.


4.     دوره آموزشی حفظ الصحت

اغلب اشخاص در معرض امراض و بیماری­ های مهلک می­باشند و یا در حالت صحت ناقص، همیشه اظهار کسالت و ضعف بنیه و سوء هضم و اشتها می­کنند. سبب آن است که در روش صحیح خوردن و آشامیدن و ترتیب آن و مقدار خواب و بیداری و حرکت و سکوت و .... آگاهی نداشته و به هر نحوی که پیش بیاید عمل می­کنند.

این دوره در حقیقت، یک دوره کامل آشنایی با سته ضروریه و مبانی حفظ تندرستی بر اساس سن، مزاج، جنسیت، چاقی و لاغری و بهداشت اعضا واندام و دانش تغذیه و انواع مواد غذایی و ... می­باشد.


5.     کارگاه تربیت فرزند:

        رسول اعظم (صلی الله علیه و آله وسلم):

                                            حقّ‏ الولد على‏ الوالد أن یحسّن اسمه و یحسّن موضعه و یحسّن أدبه.                         

حق فرزند بر پدر آنست که نام او را نیک و جاى او را نیک و ادب او را نیک کند.

 

از مهمترین وظایفی­ که می توان برای پدر و مادر بر شمرد، وظیفه­ ی آنان مبنی بر تربیت فرزندانشان می­باشد که اگر به درستی، به موقع و با اطلاعات کافی و همچنین بر اساس مبانی و اصول دقیق و تجربه انجام نگیرد علاوه بر رشد و تعالی فرزند و پدر و مادرش، نوید دهنده­ ی آینده­ای درخشان برای کشور می­ باشد. در مقابل اگر این وظیفه به طور صحیح انجام نپذیرد و یا اصول و مبانی صحیح  و تجربه شده نباشد علاوه بر تخریب آینده­ ی کشور، نابود کننده­ ی فرزند و پدر و مادرش می­ باشد.

والدین برای انجام درست این وظیفه، نیازمند شناخت و فراگیری مواردی است که از مهمترین آن موارد، شناخت استعداد ها و علایق فرزند و فراگیری اصول تربیت وی در سنین و شرایط متفاوت می­باشد.

کارگاه تربیت فرزند محلی است برای فراگیری شیوه­ های تربیت فرزند که مد نظر دین مبین اسلام است. شیوه­ هایی دقیق و جدیدی که به والدین می­ آموزد چگونه در مسیر تربیت فرزند خود گام بردارند. امید است که به این وسیله بتوانند زمینه رشد و تعالی فرزند خویش و همچنین خود و جامعه­ شان را فراهم نمایند.


6.     کارگاه انتخاب همسر

همسر مناسب شما کیست؟

این سوال همان سوال مهم و حیاتی هر انسان در هنگام گام نهادن در مسیر ازدواج است. برای پاسخ به این سوال باید به سوال زیر که در واقع مقدمه­ ی پاسخ به سوال بالاست پاسخ داد.

1. "من" یعنی اینکه بتواند شناخت دقیق و کاملی نسبت به خود به دست آورد. ویژگی ها و استعدادهای خود را بشناسد و به نواقص خود پی ببرد.

2. "همسر مناسب" هر شخصی پس از اینکه خود را شناخت، باید بتواند شاخت کاملی از فردی که به عنوان همسر بر می گزیند بدست آورد. تا بتوان بفهمد که طرف مقابلش به چه مقداری با ویژگی­های او همخوانی دارد و آیا ازدواج آن دو با هم مثمر ثمر خواهد بود یا خیر؟

موسسه انشاء در طرح بزرگ کارگاه همسر­یابی جواب قانع کننده­ای به دو سوال بالا می­دهد. جوابی که در واقع پاسخ به سوال ابتدایی"همسر مناسب کیست؟" می­ باشد. فرآیند کارگاه به این صورت می ­باشد که ابتدا پیرامون ازدواج و جایگاه آن در زندگی انسان، مشکلات و مزایای ازدواج و به تناسب آن شرایط یک ازدواج عالی و ایده­ آل معرفی می­ گردد. سپس در مراحل بعدی از هر فرد شرکت کننده در این دوره تست شخصیت شناسی به عمل می­آید. در آخر دوره هم دفترچه مشخصات همسر مناسب برای هر فرد به وی ارائه می­ گردد. هر فرد با مراجعه به این دفترچه و مطالعه و بررسی دقیق آن می­تواند ملاک­ های صحیح را بدست آورد و با اصل قرار دادن این ملاک­ ها در جلسه خواستگاری همسر مورد نظر خود را پیدا نماید.

 

انتشارات:

انتشارات آینده نگران جهت گسترش اسلام و تشیع از طریق نشر روزآمد فرهنگ اسلامی و معارف تشیع و تعالیم اهل بیت(علیهم‌السلام) و خنثی‌سازی هجمه‌های جهانی علیه اسلام و دفاع معقول و مستدل در برابر شبیخون فرهنگی دشمنان اسلام، هم‌چنین به ‌منظور ارتقای سطح دانش حوزه و دانشگاه و سایر اقشار جامعه، با انتشار کتب علمی و تخصصی و محصولات فرهنگی، با اهداف و وظایف ذیل به فعالیت می‌پردازد.

وظایف و اختیارات انتشارات به شرح ذیل است:

1. چاپ و نشر آثار علمی استادان و محققان مؤسسه.

2. چاپ و نشر و توزیع کلیه محصولات علمی و فرهنگی و نیز تهیه و توزیع نرم‌افزارهای اسلامی در راستای سیاست‌ها و اهداف مؤسسه.

تبصره: چاپ و نشر آثار مذکور در دو بند فوق منوط به تأیید شورای کتاب مؤسسه می‌باشد.

4. جذب تسهیلات و خرید کتاب‌های مورد نیاز مؤسسه.

5. شرکت در نمایشگاه‌های کتاب.

6. تبادل و بازاریابی برای کتب و نشریات مؤسسه.

واحد پژوهش :

این بخش که با همکاری تعدادی از کارشناسان حوزوی در سال1385ایجاد شده است و وظایفی را برعهده دارد که عبارتند از:

- بهره­ گیری از چهار منبع نقل، کشف، عقل و تجربه از قبیل تولید علم در حوزه­ علوم انسانی با بهره­ گیری از منویات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه­ ای حفظه الله تعالی اولین وظیفه­ ی این بخش بوده که فرآورده­ های تولید شده در این بخش در دو قسمت ارائه می­ شود که عبارتند از:

الف: ارائه به مشاورین بخش مراجعات جهت ارتقاء سطح کمی و کیفی مشاوره به مراجعان از جمله ازدواج و تحکیم اساس خانواده.

ب: ارائه به بخش تولید محصول جهت تولید کتاب، نرم­افزار، بلوتوث و ... در زمینه­ هایی از قبیل ازدواج، مشاوره و ...

- شناسایی طلاب و نخبگان مستعد در سطح استان جهت معرفی به بخش آموزش جهت آموزش علوم مورد نظر، وظیفه­ ی دیگر این بخش است.

- رصد اوضاع فرهنگی جامعه جهت تشخیص کاستی­ ها و نیازهای فرهنگی و فکری جامعه و ارائه آن به بخش تولید محصول، دیگر وظیفه ی این بخش است.

 

روش تحقیق (روش های کشف واقعیت):

بر اساس چهار محور نقل، عقل، کشف، تجربه قرار دارد:

منظور از نقل، اعم است  از قرآن شریف و روایات معصومین علیهم السلام.

منظور از عقل، اعم است از عقل فلسفی و عقل ریاضی.

منظور از کشف، همان شهود است که مستند به مشاهدات عرفانی بزرگان اخلاق و عرفان اسلامی است.

منظور از تجربه ،مشاهدات و تجربه هایی است که مورد اطمینان می باشند.

حال اگر بین هرکدام از روش های فوق تضادی پیش آمد با الگو گرفتن بحث تعادل و تراجیح در اخبار متعارض و متزاحم که در علم اصول مطرح است مشکل را مرتفع خواهد شد. به این صورت که:

1. ارزش علمی گزاره بدست آمده از هریک از روش های تحقیق پیش گفته مشخص می­ شود.

2. به کمک قوانین تعادل و تراجیح در گزاره متعارض یا متزاحم بدست آمده از روش ­های مختلف تحقیق:

الف- یا هر دو گزاره ساقط می­ شود.

ب- یا یکی پذیرفته و دیگری رد می­شود.

ج- یا هردو به وجهی پذیرفته می­ شود.

به عبارت دیگر در این مرکز از هر چهار روش فوق در جایگاه خود در جهت تحقیقات مختلف استفاده می­گردد.



1. نهج الفصاحة-1393

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۰۹
میخ چکشی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی